nielstromp.reismee.nl

ROME The place to be!

Pantheon, P.zza Navona, Via Del Coronari, Ponte sant Angelo, Castel Sant Angelo (Engelenburcht), Via Della Conciliazione, en dan sta je er... Città del Vaticano (Hét Vaticaan), Piazza San Pietro (Sint Pietersplein) met natuurlijk het machtige gebouw de San Pietro! Overdag een verschrikking met hordes toeristen, neem heel Delft, Rotterdam en Amsterdam bij elkaar, zet dat op het Sint Pietersplein en je hebt een massa die hier elke dag staat. De rij loopt zover dat ik geen idee heb waar het begin of het eind is, 1 ding willen ze, de San Pietro in.

Een belangrijk gezegde is do as the Romans do, een bijna heilige regel die heel erg belangrijk is, ga dus niet onder Siësta de straat op, het weer is dan niet te doen, eet warm tusen de middag, dat geeft energie. Ook is het beter om aan heteind van de middag de toeristische dingen te gaan bezoeken, het Vaticaans museum staan soms rijen van meer dan een kilometer voor, ik ben om vier uur gegaan en hoefde niet eens te betalen voor alle mooie bezienswaardigheden! Indrukwekkend zou de Sixtijnse kapel moeten zijn, maar het is eigenlijkeenbeschilderde schoenendoos, 1 ding moet ik toegeven, hetisprachtig, uitzonderlijk mooi beschilderd!! Helaas struikel je over de toeristen die het woord kapel niet willen begrijpen, ze maken zo een gigantische herrie dat Ajax Feyenoord in de Amsterdam Arena hierbij vergeleken liefelijk klinkt....

En dan even over mijn kleine optrekje hier, Borgo Santo Spirito, naast het Vaticaan, in Borgo, Dé wijk van San Piedro, Città del Vaticano en de Tevere, het is hier net als in de rest van Rome een ongeorganiseerde chaos, het lijkt wel alsof hedendaagse Romeinen net als 2000 jaar geleden met iedereen een strijd willen uitvechten op leven en dood, de straat is het decor van een waanzinnig spectakel, van toeterende autos, bussen, Vespas en de oneindige politie en ambulance auto'sidie zichmet gillende sireneseen weg banendoor de masa waardoor het lijkt alsof iedereen op sterven ligt.. Endaartusen moet je dusveilig doorheen komen om bijvoorbeeld even een broodje te gaan kopen, LEVENSGEVAARLIJK!

Helaas wil ik graag uitgebreid de Sante Pietro bezoeken enishet nu tijd om mij te mengen in de Hordes toeristen de en schreeuwende Italianen, het vervolg van mijnRome belevingen komt er snel aan. CIAO PERSONE DOLCI

Reacties

Reacties

daphne

hoi lieve niels, wat een verrassing, je bent al in rome! fantastisch!! doe van mij de groeten aan de Friese kerk, ook heel bijzonder. tot heeeel snel, liefs en een dikke zoen, daphne

Benjamin

Een goede tijd toegewenst in Rome. Geniet van Europa's mooiste stad!

Niels

Ha Daphneeee, ben je al terug vanuit Spanje? Zal ik doen, het is direct naast mijn optrekje! tot sneel knuffeell!

Benjamin, dankje het is echt genieten hierzo!!

Jean-Louis

Hoi Niels, Veel plezier in Rome. Echt een schitterende stad!!!

Opa

Hallo Niels,
We hebben weer met veel plezier je Rome ervaringen gelezen.
Je heb het er maar druk mee, zo'n uitvoerig verslag maken en dan nog al die foto.s.
Voor ons ook leuk om wat plekken te zien waar we zelf ook zijn geweest,o.a. de Tiber daar hebben we met de benen over de rand zitten eten (misschien heb ik dat al eerder verteld, maar toch).
Niels, hartelijke groeten,
veel plezier en goeie reis.
Oma en Opa.

Niels

Jean Louis, heel erg bedankt, zoals je kan lezen ben ik heel erg onder de indruk en super aan het genieten van deze stad!

Niels

Opaaaaaa en omaaaaaaaa!! Alles goed met u?
Het kost inderdaad een hoop tijd maar hopelijk is het voor een goed doel, het wordt in ieder geval door u gelezen dus alleen al daarom hou ik mijn blog bij.
Ik ben speciaal op de plek gaan staan uit uw fotoalbum! Hardstikke leuk om op die plek te staan wat we van tevoren hebben bekeken in uw fotoalbum!
dank, hartelijke groeten terug en tot snel

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!