nielstromp.reismee.nl

Antieke Romeinen en hedendaagse Romeinen

Wat zo bijzonder is aan Rome, is het volgende: De Romeinen zijn over het algemeen niet zo zuinig op hun culturele erfgoed, soms is er iets prachtig gerestaureerd maar eendeel is ook zogigantisch verwaarloost. Ditt komt omdat de Romeinen er zoveel van hebben, wat bij ons in het museum zou staan, staat hier lekker op straat 'het staat er toch al 2000 jaar dus het zal niet zo snel verdwijnen..'

Noot van de schrijver, zeur en auteur: Huidige bewoners van Rome zijn in de tekst Romeinen genoemd, vroegere Romeinen (uit de tijd van het Romeinse rijk, denk aan keizers, Roman Imperium en de hele klerezooi: heten in de tekst Antieke Romeinen!).

De stad is werkelijk vergeven van oudheden; oude oudheden & nieuwe oudheden..1 ding hebben ze gemeen: ze zijn oud! Doordat de vroegere bewoners al niet zo keken naar wat ze met al die troep moesten, werd het gewoon hergebruikt. Omdat de antieke Romeinen 'een gigantische bouwdrift hadden ontwikkeld' moesten de gebouwen van de Antieke Romeinen,het na de instorting van het (West) Romeinse rijk nogal ontgelden. Alle mooie gebouwen, amfitheaters en tempels raakten in verval, de mensen die Rome na de Antieke Romeinen bewoondendachten maar 1 ding: gratis bouwmateriaal.

Vervolgens gebeurde iets dat men in werkelijk alle kerken (maar ook huizen e.d.) terugziet, hergebruik van Antieke Romeinse, daklijsten en zuilen enz. zo komt het in 8 van de 10 kerken voor, dat de zuilen die het middenschip ondersteunen Romeins aandoen.. En dat klopt! Er staan vaak 10 verschillende zuilen met verschillende opzetstukken afkomstig uit Antieke Romeinse tempels.

Het meest bijzondere'het toppunt van hergebruik' waseen Romeinse inscriptie op zo'n hergebruikte zuil, echte antieke graffiti!! In het Latijn staan er allerlei teksten op deze zuil gekrast, wat er vooral in me opkwam was:'die moeten haast wel betrapt zijn 2000 jaar geleden' want diegene die degraffiti maakte, had zoveel opgeschreven dat het de vormen van een heel levensverhaal aannam waar deze meneer of mevrouw waarschijnlijkwel een paar nachten mee bezig is geweestXD.

Even over wat ik zoal gedaan en beleefd heb in het Rome van nu: Tussen alle zeer belangrijke bezigheden van de Romeinen is het voor de toerist natuurlijk hardstikke leuk om mooie dingen te bezoeken, ik ben zelf afgelopen week naar Castel d'angelo gegaan, een mausoleum van keizer Hadrianus uit de 2e eeuw na Chr. later gebruikt als fort om het Vaticaan 'dat toen veel groter was dan nu' te beschermen tegen aanvallen van buitenaf, ook de paus kon indien nodig hier verblijven waarvoor er prachtige zalen in dit fort zijn gebouwd. Het uitzicht is wel aardig..

Dit komt omdat toen ik de San Pietro heb bezocht, 'opzich een mooie kerk door zijn grote en bijzondere facetten zoals: de Pietà van Michelangelo en de prachtige baldakijn in het midden van de kerk' maar het absolute hoogtepunt is natuurlijk het beklimmen van de koepel van de San Pietro, na een traptrede of 500door claustrofobische gangetjeskom je bovenop aan op de koepel, het beste uitzicht over het oneindige Rome: je ziet de honderden kerken in de binnenstad, Het Vaticaan, de Tiber, enz.Uit die stad stijgen alle geluiden op van verkeer &herrie, laat in de middag begint de hitte uit de stad op te stijgen en is het een bijzondere ervaring als alle Romeinen naar huis terugkeren!

Natuurlijk heb ik nog zoveel te vertellen maar aangezien mensen ook de laatste letter van dit verhaal moeten hebben kunnen lezen zonder dat ze in slaap zijn gevallen wil ik alleen nog even kwijt dat ik het ook met Padré Mark reuze naar mijn zin heb, we hebben lange gesprekken, eten regelmatig samen en natuurlijk de onvergetelijkewandelingen waarbij ik prive les krijg over Rome en haar lange verleden, mooie verhalen en goede gesprekken heb. Ook ben ik aangenaam verrast door de geweldige gastvrijheid die hij heeft gegeven! padré Mark bedankt! Zonder u hulp heb ik nooit zo'n geweldige tijd kunnen hebben. Gelukkig mag ik morgen nog 1 dag genieten van Rome en ga daarna weer op huis aan. Slaap lekker iedereen, Bonuasera

Reacties

Reacties

Jean-Louis

Hoi Niels,
Niet bang zijn hoor!! Ik heb alles gelezen tot aan de laatste letter, zonder in slaap te zijn gevallen. Je mocht best nog even doorgaan.
Geniet van je laatste dag in deze "uiterst interessante" stad en een goede reis naar huis.

Groetjes, Jean-Louis.

Nikki

Je moest eens weten hoe jaloers ik ben! Ik hou van Rome.. ben je zomaar zonder mij gegaan :P

xxx veel plezier nog!

Romy

Haai lieve nielsje!
Natuurlijk leest iedereen je verhaaltje, moet je maar eens wat minder boeiends typen;)
Hoe kwam je in contact met padre Mark?
Ik heb trouwens al je foto's ook gezien, wat onwijs mooi man!! Ik wil ook zo graag naar Rome met romy..
Nog even een zeur puntje: je schrijft telkens hardstikke ipv hartstikke, kan niet hea :p
Geniet er nog maar even van en vergeet vooral niet stroopwafels te geven aan Mark :)
Xxxx

Niels

@jean-Louis: Ik heb echt een geweldige tijd gehad en ben vanmiddag weer veilig geland. gelukkig val je niet in slaap bij alle onzin!
hartelijke groet

@Nikjee

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!